In de wereld van bruidsmode is het vinden van je niche en het begrijpen van je doelgroep essentieel voor succes, of je nu een toonaangevend merk leidt of een bruidsmodewinkel runt. Mijn recente consultancybezoek aan Hartenvrouw Bruidsmode in Almere heeft dit alleen maar bevestigd. Yvette en Elma, de eigenaresses van Hartenvrouw, geven hun winkel een unieke persoonlijke sfeer die verder gaat dan alleen het aanbieden van bruidsjurken. Zij zijn Hartenvrouw – niet slechts een merknaam, maar vastbesloten om iets totaal anders te bieden dan de standaard ‘dertien-in-het-dozijn’ bruidsmodewinkel.
Van je aanwezigheid je USP maken
Een duidelijk punt waarin Hartenvrouw zich sowieso onderscheidt, is de persoonlijke aanwezigheid van Yvette en Elma in hun winkel. Deze directe interactie met klanten brengt een niveau van authenticiteit en vertrouwen dat zelden wordt gevonden in de ”gewone” retail. Een ”Unique Selling Point” van Hartenvrouw dus.
Het is inspirerend om te zien hoe klanten interactie hebben met Yvette, Elma ook zeker hun coupeuses; van enige ongemakkelijkheid is absoluut geen sprake. De spontane bezoeken van bekenden van de medewerkers onderstrepen ook iets unieks. Waar bruidsmodewinkels vaak als ontoegankelijk worden ervaren, lijkt bij Hartenvrouw elke drempel volledig te zijn weggenomen. Elma en Yvette hebben, metaphorische gezien, de drempel tot de grond toe weten weg te halen waardoor iedereen zich onmiddellijk welkom en op zijn gemak voelt.
Doelgroepbepaling
Het begrijpen en aanspreken van je ideale klant is een kunst op zich. In een wereld waar twee identieke winkels zij aan zij kunnen bestaan, zoals een Praxis en Gamma, maakt de manier waarop je je doelgroep benadert het verschil in waar een klant besluit binnen te stappen. Tegenwoordig als je door de 9-straatjes in Amsterdam loopt, kom je de ene bijou/sieradenwinkel na de andere tegen, en toch loop ik niet bij elke winkel binnen.
Het succesgeheim van een goede winkel ligt in het vermogen om duidelijk te definiëren wie je doelgroep is. Hartenvrouw heeft dit principe omarmd door niet alleen hun winkelervaring aan te passen aan hun klanten maar ook door hun hele bedrijfsmodel hierop af te stemmen. Beginnend met hun steigerhouten interieur met groene muren, de wijze waarop klanten worden aangemoedigd om eerst zelf door de collecties te gaan – ja, je mag álles aanraken! – tot de inclusieve maatvoering van hun pascollectie- nee, niet alleen maatje 36/38 maar een enorm aantal 42/en hoger – , Hartenvrouw is hierin duidelijk: zij kennen hun bruiden!
Visual Merchandising
De heldere visie van Hartenvrouw, gecombineerd met mijn kennis in visual merchandising en branding, maakte ons een mooi team om het verhaal compleet te maken. Met als hoofddoel, wat ervaart de klant als ze de winkel binnenloopt, klopt dit bij de verwachting die ze heeft?
Gedurende een intensieve dag van herschikken, herinrichten en debatteren, hebben Elma, Yvette, en ik een harmonieus en aantrekkelijk winkelbeeld gecreëerd. Voor een ondernemer kan het een uitdaging zijn om na vele jaren nog helder te zien wat de klant bij binnenkomst ervaart. Mijn rol was om die frisse blik te bieden, om samen de winkel door de ogen van de klant te zien.
Een belangrijke stap in dit proces was het verminderen van de hoeveelheid producten in de winkel, om een duidelijke focus en balans te vinden. We creëerden inspiratie-eilanden; zorgvuldig samengestelde gebieden die niet alleen producten presenteren maar ook complete stijlen en verhalen vertellen. Deze aanpak helpt klanten om zich een voorstelling te maken en zich geïnspireerd te voelen.
Het is verleidelijk om zoveel mogelijk producten uit te stallen, maar voor klanten kan dit overweldigend zijn. Door producten te groeperen en stijlen te creeren, bieden we klanten een rustgevende en duidelijke winkelervaring. Niet elke bezoeker is een geboren fashionista; velen waarderen de samengestelde inspiratie die hen helpt hun eigen visie voor hun trouwdag te ontdekken.
Deze aanpak benadrukt ook het unieke van de fysieke winkelervaring in vergelijking met online shoppen. Klanten bezoeken Hartenvrouw voor de beleving, de persoonlijke service en het voelen en passen wat online simpelweg niet mogelijk is. Door een omgeving te creëren waar elke klant zich op haar gemak voelt, bevestigen we de keuze om naar Hartenvrouw te komen voor deze belangrijke aankoop in hun leven.
Onze samenwerking heeft van Hartenvrouw nog meer een ruimte gemaakt waar elke bruid zich speciaal voelt. Dit is de kracht van visual merchandising: het transformeren van ruimtes in verhalen.
Tot slot
Hartenvrouw Bruidsmode in Almere onderscheidt zich echt! Ze zijn niet alleen innovatief en ondernemend, maar ook hun gastvrijheid is heel bijzonder. Ze hebben een uniek talent om een specifieke doelgroep aan te spreken, waardoor elke bruid die bij deze groep past, verzekerd is van een onvergetelijke ervaring. Ik hoop van harte dat alle bruiden die binnen deze doelgroep vallen, hun weg naar Hartenvrouw zullen vinden en zelf zullen ervaren hoe speciaal hun aanbod is!
Wil jij ongedwongen je trouwjurk vinden in Almere? Ga dan naar Hartenvrouw Bruidsmode!



